Terug naar overzicht Print

Advies aan ondernemers die grensoverschrijdend werken in Breda

Bent u als ondernemer, werkgever, uitzendkantoor, of zzp’er gevestigd in Nederland of België? En verricht u diensten in uw buurland of heeft u plannen om dit te doen? Dan krijgt u vast en zeker te maken met voor u onbekende regels of procedures. Kennis van deze regels voorkomt verlies van tijd, geld en geduld. Kenniscentrum Bureau voor Belgische Zaken reikt u de helpende hand met kosteloze voorlichting. Vanaf 1 september 2016 organiseren wij, samen met onze kennispartners, het spreekuur ‘Grensoverschrijdend werken en ondernemen Nederland-België’ in het stadskantoor van de gemeente Breda.

Welke voorlichting krijgt u?

Als u het spreekuur bezoekt, krijgt u informatie over de regels en procedures die samenhangen met (starten met) ondernemen in België of Nederland.

  • Belastingrecht: Waar en hoe betaalt u btw? Hoe vraagt u btw terug in uw buurland? Welke aftrekposten kunt u claimen? Waar betaalt u belasting voor uw werknemers? Waar en hoe betaalt u vennootschapsbelasting?
  • Arbeidsrecht: Moet u arbeidsvoorwaarden van het buurland toepassen? Welk recht kiest u voor het afsluiten van een contract? Wat zijn de regels bij ontslag van uw werknemer?
  • Sociale zekerheid: In welk land betaalt u premies voor uzelf en/of uw werknemers? Wat zijn uw verplichtingen als uw werknemer arbeidsongeschikt raakt? Moet u een arbeidsongevallenverzekering afsluiten voor uw personeel?
  • Vergunningen, registraties, en meldingsplicht in België: Limosa-meldingsplicht; Aanwezigheidsregistratie Checkinatwork; ConstruBadge bouwvakkers; 30bis-meldingen; Aangifte- en betalingsplicht bij de PDOK; Erkenning voor uitzendkantoren.

Voor dit spreekuur richten wij ons vooral op ondernemers, werkgevers, uitzendkantoren, zzp’ers die in Nederland of in België gevestigd zijn en over de grens diensten verrichten in het buurland. Bent u een actieve grensarbeider met een complexe vraag? Of bent u als arbeidsongeschikte grensarbeider in een complexe uitkeringssituatie beland? Neem dan met ons contact op. Wij kijken samen met u of een bezoek aan dit spreekuur nuttig is.

Van wie krijgt u voorlichting?

Wij werken tijdens dit spreekuur samen met een aantal van onze kennispartners. Dat zijn vakspecialisten uit ons netwerk: Van Havermaet Hasselt, MG-Tax Eindoven en UWV Breda.

  • De adviseur van Van Havermaet geeft informatie over alle regels bij ondernemen in België.
  • Mark Geerets, eigenaar van MG-Tax, helpt u met voorlichting over de regels voor ondernemen in Nederland.
  • Voorlichters van BBZ en UWV Breda helpen u met vragen op het domein sociale zekerheid. UWV richt zich op de regels voor arbeidsongeschikte werknemers.

Let op! Van Havermaet  en MG-Tax geven kosteloos voorlichting over regelgeving en (administratieve) procedures. Maar het gaat nadrukkelijk niet om advies, juridisch werk of het verrichten van administratieve handelingen. Als u deze dienstverlening wenst, kunt u (na afloop van het kosteloze gesprek) een betalende vervolgafspraak maken met de adviseur.

Waar, wanneer en hoe kunt u terecht?

Het spreekuur vindt elke eerste donderdag van de maand plaats in het stadskantoor van de gemeente Breda. In 2016 zijn de data: 1 september, 6 oktober, 3 november, 1 december. Het spreekuur begint om 15u en duurt tot 19u.

Stadskantoor gemeente Breda: Claudius Prinsenlaan 10, 4811 DJ Breda (Routebeschrijving)

Wilt u dit spreekuur bezoeken? Neem contact met ons op. Wij bekijken met welke organisatie(s) u, gelet op uw vragen, het best een afspraak kunt maken. Elk gesprek duurt in beginsel maximaal 30 minuten. Als u veel vragen heeft, maken we een afspraak van maximaal 60 minuten.

Maak hier een afspraak via BBZ