Deel dit artikel

De waarde van uw merk

waarde van uw merk

Alvorens een merk in de markt erkend is zijn er meestal heel wat jaren verstreken en hoge marketingbudgetten gespendeerd. Als u die merknaam wenst te verkopen, in licentie te geven of te verplaatsen naar een andere groepsonderneming dan dient u de waarde van uw merk te kennen. Weet u immers wat de waarde van uw merk is?

Een sterk merk? Bereken de waarde!

De ISO 10668 standaard schuift drie mogelijke waarderingsmethoden naar voor:

  • Kostprijsbenadering: het uitgangspunt is dat de waarde van uw merk niet hoger kan zijn dan de kosten, nodig om een gelijkaardig merk in de markt te zetten. Een goede theoretische benadering maar de praktische toepassing is natuurlijk een ander verhaal.
  • Marktprijsbenadering: deze benadering tracht de waarde af te leiden van de gekende waarde van vergelijkbare merken. Maar welke merken zijn vergelijkbaar met uw merk? En is hun waarde gekend?
  • Inkomstenbenadering: deze benadering gaat dan weer uit van rendementsverschillen tussen merkproducten en merkloze producten, de zogenaamde ‘witte producten’. Een zestal methoden worden onderscheiden, gebaseerd op de verschillen tussen merkproducten en merkloze producten op vlak van o.a. prijs, omzet, winst, cash flow of royalty opbrengsten.

Wat met de andere immateriële activa?

Wie dacht dat deze berekeningen alvast complex zijn, dient er bovendien ook rekening mee te houden dat een onderneming vaak diverse immateriële vaste activa bezit. Denken we maar aan diverse merknamen, logo’s, patenten, licenties en know-how. Wat is hun individuele waarde? Trouwens, wat zou de waarde zijn van een merk indien de desbetreffende onderneming momenteel verlieslatend is?

Kennis en ervaring vereist!

Voor wie nog moest twijfelen, de waardering van immateriële activa zoals een merk is geen sinecure. Kennis en ervaring in deze materie is onontbeerlijk. We verwijzen u voor dergelijke waarderingsvraagstukken dan ook graag door naar onze ervaren corporate finance experten.