Attest bedrijfsbeheer afgeschaft: de impact op bestaande ondernemingen

13.07.2018

De datum nadert: vanaf 1 september 2018 moet u in het Vlaams Gewest niet langer een attest bedrijfsbeheer kunnen voorleggen om een onderneming te kunnen starten (opgelet: in het Brussels Hoofdstedelijk en Waals Gewest verandert er voorlopig niets). Deze afschaffing heeft niet enkel impact op startende zelfstandigen, maar ook op bestaande ondernemingen.

Heeft u een eenmanszaak, dan is het mogelijk dat u in het verleden een beroep heeft moeten doen op uw echtgenote, partner, familielid of zelfs een werknemer voor het aantonen van de basiskennis bedrijfsbeheer. Mogelijks is de relatie inmiddels verwaterd en bent u liever niet meer afhankelijk van deze persoon? Het is zelfs niet ondenkbaar dat u – in het geval van een vennootschap – destijds een bijkomende zaakvoerder of gedelegeerd bestuurder benoemde om zo de basiskennis van bedrijfsbeheer te kunnen bewijzen. U kan nu alvast laten zorgen voor de schrapping van de aangestelde of de beëindiging van het mandaat van de mandataris, waardoor voortaan een reeks negatieve gevolgen vermeden kunnen worden.

Zo loopt u niet langer het risico om aansprakelijk gesteld te worden voor de openstaande sociale bijdragen van de aangestelde of mandataris. Wist u trouwens dat u tevens aansprakelijk bent voor de onbetaalde bijdragen die de helper uit hoofde van zijn eigen onderneming moet betalen?

Stel bovendien dat de aangestelde – die destijds aangesloten werd als zelfstandige in bijberoep met vrijstelling van betaling van sociale bijdragen – later werkloos wordt, dan zal hij mogelijks geen uitkering kunnen krijgen en zelfs sociale bijdragen moeten betalen.

Bij vennootschappen speelt bovendien een ander risico: elke mandataris en werkend vennoot kan persoonlijk worden aangesproken voor de onbetaalde vennootschapsbijdragen. Dit uiteraard bovenop de risico’s in het kader van de gewone bestuurdersaansprakelijkheid.

Er zijn dus heel wat redenen om de aangestelde in de Kruispuntbank der Onderneming (KBO) te laten schrappen of om te zorgen voor de beëindiging van het mandaat van de mandataris, die u destijds enkel benoemde voor het aantonen van de basiskennis bedrijfsbeheer. Mede gelet op onze nauwe contacten met de ondernemingsloketten, kunnen wij in no time nagaan of u een beroep doet op een aangestelde. Indien dit het geval is, kan u die nu al door ons laten schrappen in de KBO en toch nog wettelijk in orde zijn!

Meer weten over de afschaffing van het attest bedrijfsbeheer? Onze experts staan voor u klaar met alle antwoorden.

Publicatiedatum: 13 juli 2018

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
© Van Havermaet 2022

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.