Deel dit artikel

(Video) Privébrandstof: via uw vennootschap of zelf betalen?

JOUW BEDRIJFSWAGEN DIT JAAR ALWEER DUURDER?

Betaalt uw vennootschap ook de privébrandstofkosten van uw bedrijfswagen, dan wordt zij daarop sinds 1 januari 2017 zwaarder belast via de zgn. verworpen uitgaven. Betaalt u die brandstofkosten voortaan dan beter zelf?

Rijdt u privé gratis met een auto van uw vennootschap, dan wordt niet alleen u daarop belast via het voordeel van alle aard in de personenbelasting, maar een deel van de fiscale last wordt ook verhaald op de vennootschap. De vennootschap die de auto toekent moet 17% van het bedrag van het voordeel van alle aard aangeven als zgn. verworpen uitgaven.

Bovendien is die 17% een minimale belastbare basis. De vennootschap kan hierop geen fiscale aftrekken toepassen zoals verliezen of notionele interestaftrek.

17% stijgt naar 40% in de meeste gevallen

Die 17% regel bestaat nu nog steeds. Maar wanneer de vennootschap de brandstofkosten voor uw privéverplaatsingen ten laste neemt (waaronder ook het woon-werkverkeer), dan zal het gedeelte van het voordeel van alle aard dat verworpen moet worden vanaf 1 januari 2017 niet langer 17% zijn, maar wel 40%.

Impact

Wat de impact daarvan is, kunnen we beter aantonen aan de hand van een voorbeeld. Stel dat u zowel in 2016 als in 2017 met een wagen rijdt waarvan het voordeel van alle aard € 3.000 bedraagt. De vennootschap betaalde hierop onder het normale vennootschapstarief in 2016 dan € 173,35 vennootschapsbelasting; namelijk 33,99% op 17% van het voordeel van € 3.000.

Indien de vennootschap ook de brandstofkosten ten laste neemt, dan betaalt ze voortaan belasting op 40% van dat voordeel. 40% van € 3.000  is € 1.200 dus de belasting hierop aan het normale tarief zal € 407,88 zijn. In vergelijking met 2016 is dit een stijging van € 234,53.

Het speelt geen rol op welke manier de brandstofkosten ten laste worden genomen
Het initiële doel van de nieuwe wetgeving was om de ‘tankkaarten’ zwaarder te gaan belasten. Maar eigenlijk maakt het voor de verhoging naar 40% niets uit op welke manier de vennootschap de privébrandstofkosten vergoedt.

  • of je nu een tankkaart hebt,
  • of je betaalt aan het tankstation met de bankkaart van de vennootschap,
  • of de vennootschap betaalt een forfaitaire brandstofvergoeding
  • of je brengt je tankbonnetjes in

In elk van die gevallen zal de vennootschap meer belasting moeten betalen op de bedrijfswagen die ze gratis ter beschikking stelt.

Brandstof beter zelf betalen?

U vraagt zich nu misschien af of dit niet te duur wordt voor jouw vennootschap en dat u voortaan misschien beter zelf de brandstofkosten betaalt. In de meeste gevallen zal dat echter niet interessant zijn. Want de benzine of diesel die u dan zelf betaalt, zal vaak duurder zijn dan de extra belasting die de vennootschap voortaan moet betalen. Enkel in het geval waarbij de gereden kilometers (en dus ook de brandstofkosten) uitzonderlijk laag zijn, of in het geval waarbij uw voordeel van alle aard abnormaal hoog is, kan het voordeliger zijn. Maar in dat geval zal je nog steeds moeten berekenen hoeveel het kost om dat netto-brandstofgeld uit je vennootschap te halen, want op een loon of een dividend van de vennootschap betaal je natuurlijk ook belastingen.

Eigen belastbaar voordeel stijgt niet!

Voor de duidelijkheid: de nieuwe regels hebben enkel een invloed op de vennootschapsbelasting. Of je nu gratis tankt of niet, jouw persoonlijke belasting zal hierdoor niet stijgen. Het voordeel van alle aard van de wagen zal blijven berekend worden op basis van de gekende formule die rekening houdt met de cataloguswaarde en de CO2-uitstoot.

Eigen bijdrage

In sommige gevallen betaalt een bedrijfsleider het volledige bedrag van het voordeel van alle aard, of een gedeelte ervan, aan de vennootschap. Bijvoorbeeld via de rekening-courant. Aangezien die eigen bijdrage mag worden afgetrokken van het belastbaar voordeel vervalt hierdoor de belasting volledig of gedeeltelijk bij die bedrijfsleider.

Dit gold ook voor de 17%-regel: Indien de bedrijfsleider een eigen bijdrage betaalt, dan mag die bijdrage eerst in mindering worden gebracht van het voordeel, en op het saldo moet de 17% worden berekend.

Die vermindering van de belastbare grondslag door de eigen bijdrage is ook verdwenen vanaf 1 januari 2017. Nu zal de 17%, of de 40% indien de vennootschap de brandstofkosten vergoedt, in alle gevallen berekend worden op het volledige voordeel van alle aard en dit ongeacht of de bedrijfsleider een eigen bijdrage betaalt.

Publicatiedatum: 3 april 2017