Deel dit artikel

Denk aan de missie en visie van uw familiebedrijf

foto-3

Het zijn twee termen die u in elk businessplan terugvindt. Zeer terecht, maar vaak tast men in het duister over de juiste invulling ervan. Enkele voorbeelden uit de praktijk tonen zelfs aan dat het verschil tussen beide termen niet altijd even duidelijk is voor de gebruiker in kwestie. Toch vormen ze een cruciale factor voor het goed besturen van uw familiebedrijf. Haar gehele bestaansreden is namelijk te herleiden tot haar missie en visie.

Om een duidelijke missie en visie voor uw familiebedrijf op te stellen, moeten we eerst het verschil tussen beide concepten kennen en weten hoe ze precies worden opgebouwd. Doorgaans worden de missie en visie van een familiebedrijf geënt op de heersende familiale waarden en vervolgens omgezet naar een concrete bedrijfsstrategie.
Door middel van deze volgende 4 stappen bouwt u eenvoudig uw missie en visie op voor uw familiebedrijf.

STAP 1: BEPAAL UW FAMILIALE WAARDEN – WAAR STAAN WIJ VOOR?

De familiale waarden zijn het fundament van de gedeelde eigenaarsvisie van de familieleden. Deze waarden vormen de basis voor beslissingen, beleid en gedrag binnen het familiebedrijf, en worden gebruikt als bouwstenen voor het opstellen van uw missie en strategie.

Stap 2: BEPAAL UW MISSIE – WAAROM BESTAAN WIJ?

In de missie definieert u de bestaansgrond en identiteit van uw familiebedrijf. Door middel van uw missie geeft u aan wat het familiebedrijf doet, voor wie ze dit doet en hoe ze dit doet. Een goede missie geeft bijgevolg aan waaróm de onderneming haar activiteiten ontplooit. Haar bestaansrecht ligt in de buitenwereld, geef dus aan wat het familiebedrijf voor de buitenwereld wil betekenen. Een missie moet bovendien tijdloos zijn, maar toch toepasbaar op dit moment. Verder is het belangrijk om ook een geografische afbakening op te nemen, met andere woorden, het werkterrein van het familiebedrijf moet vooraf duidelijk bepaald zijn.

STAP 3: BEPAAL UW VISIE – WAAR WILLEN WE BINNEN 5 JAAR STAAN?

De visie van uw familiebedrijf moet inspirerend zijn. Het werpt een blik op de toekomst en beschrijft de gewenste situatie op lange termijn. Een visie geeft altijd een beeld van de plaats en positie van het familiebedrijf in de (verre) toekomst. Om succesvol te kunnen ondernemen, is het noodzakelijk dat iedereen in het familiebedrijf werkt in functie van het algemeen doel dat door het bedrijf wordt nagestreefd. In de visie staat dit doel verwoord. Het is de ‘poolster’ voor iedereen in de organisatie. Tot slot is het belangrijk dat uw visie vertaalbaar is naar gedrag, het vormt namelijk de basis voor uw bedrijfsstrategie.

STAP 4: BEPAAL UW STRATEGIE – HOE GERAKEN WE DAAR?

De strategie en daarmee samenhangende concrete doelstellingen worden afgeleid van uw missie en de visie. Doelstellingen zijn tastbare resultaten die uw familiebedrijf nastreeft om haar missie en visie te verwezenlijken. U kunt dit vervolgens uitgeschreven in een strategisch plan waarin u een reeks stappen vastlegt die de continuïteit van het familiebedrijf op lange termijn handhaven.

PRAKTISCHE TIPS

Het opstellen van een goede missie en visie vraagt tijd. U moet een glashelder beeld hebben van wat uw familiebedrijf doet en waar ze in de toekomst naartoe wil. Dit lijkt doorgaans eenvoudig, toch bewijst de praktijk het tegendeel. Wij geven u nog enkele tips mee die u kunnen helpen bij het opstellen van uw missie en visie:

• Wees beknopt, 3 à 5 regels moet volstaan
• Maak het specifiek genoeg voor uw organisatie
• Let op voor “holle verwoordingen”: maximale aandeelhouderswaarde of tevreden medewerkers zijn weinig meetbaar
• Wees ambitieus, doch realistisch
• Vermijd jargon en afkortingen
• Houd het kort en memorabel, het moet blijven hangen bij uw werknemers, klanten, enz.

foto-4