Beste klant of relatie, we raden zoveel als mogelijk aan om digitaal te werken, maar indien nodig: onze kantoren blijven open voor gebruik. We hebben voldoende beschermingsmaatregelen genomen om uw en onze veiligheid te garanderen. Graag tot snel & onze gezonde wensen voor u & uw naasten.

Betalingstermijnen in B2B-contracten begrensd

Enkele maanden geleden, in augustus 2021, introduceerde de wetgever wijzigingen aan de betalingstermijnen in B2B-contracten. Die betalingstermijn bedraagt in principe 30 dagen, maar niets belet(te) ondernemingen om andere termijnen te bedingen. De grote spelers op de markt maakten van die vrijheid in de praktijk maar al te graag misbruik, waardoor kleinere ondernemingen zich genoodzaakt zagen betalingstermijnen tot soms 120 dagen te aanvaarden.

In 2020 trok de wetgever al een eerste keer aan de alarmbel door deze praktijken aan banden te leggen voor B2B-contracten waarin de schuldeiser een KMO was. Om te bepalen of er werkelijk sprake was van een KMO, dienden een aantal voorwaarden nagegaan te worden. Het al dan niet vervuld zijn daarvan, was in de praktijk vaak voer voor discussie.

 

Uniforme regeling

Om aan deze discussie een einde te stellen, zal de bescherming voortaan gelden voor alle B2B-contracten. De standaard betalingstermijn van 30 dagen na ontvangst van de factuur blijft behouden. Hiervan kan contractueel afgeweken worden, maar de termijn kan maximaal 60 dagen bedragen.

Clausules die afwijken van bovenvermelde regeling, worden voor niet geschreven gehouden. In dat geval zal de standaardtermijn van 30 dagen gelden en kan u na het verstrijken van deze 30 dagen uw contractspartij tot betaling aanmanen.

De voormelde maximumperiode kan enkel verlengd worden in uitzonderlijke gevallen, die nog bij Koninklijk Besluit bepaald dienen te worden. Bovendien is het uitdrukkelijk verboden om contractueel de ontvangstdatum van de factuur te bepalen. Hiervoor dient steeds naar de feitelijke situatie gekeken te worden. Verder is het belangrijk op te merken dat ook verificatieperiodes met betrekking tot de conformiteit van de factuur voortaan deel uitmaken van de betalingstermijn.

Deze regeling treedt in werking op 1 februari 2022.

 

Heeft u vragen of wenst u bijkomende informatie, aarzel dan niet om ons te contacteren. Van Havermaet staat u graag bij.

Gepubliceerd door Steffi Hardy

Een andere vraag omtrent dit thema?

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
© Van Havermaet 2022

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.