Belangrijke fiscale deadlines: 31 maart 2025

27.02.2025

Heeft u uw fiscale zaken graag op orde? Dan respecteert u maar beter de fiscale deadlines. Wij maken u graag attent op enkele fiscale deadlines die aflopen op 31 maart 2025.

Bestemmingswijziging voorafbetalingen

Sluit het boekjaar van uw vennootschap af op 31 december 2024 en stelt u vast dat u te veel voorafbetaalde in 2024? Dan heeft u tijd tot en met 31 maart 2025 om een andere bestemming te geven aan uw voorafbetalingen.

U kan het overschot aan voorafbetalingen:

  • vervroegd laten terugbetalen;
  • gebruiken om een andere openstaande fiscale schuld te betalen;
  • laten omzetten in een voorafbetaling van het eerste kwartaal van boekjaar 2025.

Als u een krediet aanging voor de financiering van uw voorafbetalingen, loopt u het risico de voorwaarden van uw kredietovereenkomst te schenden door de terugbetaling van de voorafbetalingen aan te vragen. Bijgevolg moet u instemmen met de rechtstreekse ​terugbetaling van de voorafbetalingen aan de kredietinstelling/bank. Zonder deze toestemming kan u de terugbetaling niet aanvragen.

De bestemmingswijziging van uw voorafbetalingen kunt u online aanvragen via het MyMinfin-portaal.

Attest investeringsaftrek voor energiebesparende investeringen

Als uw vennootschap in 2024 energiebesparende investeringen deed, kunt u onder bepaalde voorwaarden aanspraak maken op de verhoogde investeringsaftrek voor energiebesparende investeringen van 15,5%.

Met deze bijkomende aftrek kunt u de vennootschapsbelasting verminderen. Bij onvoldoende winst kan de onbenutte investeringsaftrek onbeperkt in de tijd worden overgedragen.

Om deze aftrek te kunnen toepassen moet u een attest kunnen voorleggen waaruit het energiebesparende karakter van de investeringen blijkt.

Sluit het boekjaar van uw vennootschap af op 31 december 2024, dan moet u uw attestaanvraag ten laatste op 31 maart 2025 indienen. De tijdige aanvraag van het attest is een essentiële voorwaarde voor het bekomen van de verhoogde investeringsaftrek. Tijdig indienen is dus de boodschap!

De aanvraag moet gebeuren bij het Gewest waar de investeringen zijn gebeurd (en dus niet bij het Gewest waar de maatschappelijke zetel van uw vennootschap gelegen is). Voor investeringen in het Vlaamse Gewest moet u het attest aanvragen bij het Vlaamse Energie- en Klimaatagentschap (VEKA). U dient dit online te doen via de webapplicatie van het VEKA.

Voor investeringen in het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest kunt u terecht bij Leefmilieu Brussel en voor investeringen in het Waals Gewest bij Service public de Wallonië.

Het verkregen attest moet u vervolgens als bijlage toevoegen bij de belastingaangifte.

Attest verhoogde investeringsaftrek of belastingkrediet voor onderzoek en ontwikkeling in Brussel en Wallonië

Wanneer uw vennootschap investeert in milieuvriendelijke onderzoeks- en ontwikkelingsactiviteiten, kan zij eveneens genieten van een investeringsaftrek. Dit kan via een eenmalige investeringsaftrek van 15,5% of een verhoogde gespreide investeringsaftrek van 22,5% voor investeringen verricht in 2024.

Als alternatief kan u kiezen voor een (éénmalig of gespreid) belastingkrediet voor onderzoek en ontwikkeling. Dit is voornamelijk interessant voor vennootschappen die nood hebben aan een inkomende cashstroom (bv. verliesvennootschappen).

Eén van de voorwaarden om te genieten van deze aftrek is het toevoegen van een milieuattest bij uw belastingaangifte. Met dit attest toont u aan dat de investering in onderzoek en ontwikkeling geen negatief effect heeft op het leefmilieu.

Voor het Vlaams Gewest vraagt u dit attest aan bij het departement Omgeving. De aanvraag moet ten laatste gebeuren op het moment dat u uw aangifte in de vennootschapsbelasting indient over het investeringsjaar.

Opgelet, het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest en het Waalse Gewest hanteren een strikte deadline. Bij deze instanties moet u de attesten aanvragen ten laatste binnen de drie maanden na afsluiting van het boekjaar. Voor vennootschappen waarvan het boekjaar afsluit op 31 december 2024, betekent dit ten laatste 31 maart 2025. Neem dus tijdig actie!

Vermindering van de onroerende voorheffing

U betaalt jaarlijks onroerende voorheffing voor de onroerende goederen waarvan u eigenaar bent. Als u een gebouw bezit dat in de loop van 2024 gedurende een periode van minstens 90 dagen onvrijwillig leegstond (omwille van verbouwingen, afbraak, te huur- of te koopstelling etc.) en geen inkomsten opbracht, kan u een proportionele vermindering van de onroerende voorheffing aanvragen.

Ook bij gehele of gedeeltelijke vernieling van een gebouw (veroorzaakt door brand, instorting, etc.) kan u een proportionele vermindering aanvragen. Het vernielde gedeelte moet in dat geval minstens 25% van het kadastrale inkomen vertegenwoordigen.

Om deze proportionele vermindering wegens improductiviteit te verkrijgen, moet u een bezwaarschrift indienen tegen het aanslagbiljet bij de Vlaamse Belastingdienst. Voor de onroerende voorheffing m.b.t. aanslagjaar 2024 heeft u in principe de tijd tot 31 maart 2025 om een bezwaar in te dienen. Als u het aanslagbiljet voor aanslagjaar 2024 niet ontving in de loop van 2024, geldt de gewone bezwaartermijn van 3 maanden.

Opgelet, voor het Waalse Gewest geldt een minimumtermijn van 180 dagen onvrijwillige improductiviteit van het onroerend goed. Het verzoek tot proportionele vermindering van onroerende voorheffing moet u indienen binnen zes maanden na de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet in de onroerende voorheffing.

Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest heeft de proportionele vermindering van onroerende voorheffing voor leegstand en improductiviteit afgeschaft.

Voor de volledigheid geven we mee dat u bij de Vlaamse Belastingdienst ook een proportionele vermindering van onroerende voorheffing kan vragen voor materieel en outillage, als u eigenaar bent van een machinepark dat gedurende 2024 ten minste 90 dagen geheel of gedeeltelijk (minstens 25%) buiten werking bleef. Voor het machinepark moet de inactiviteit niet onvrijwillig zijn! Dezelfde vermindering kan gevraagd worden door eigenaars van een gebouw of machinepark dat voor minstens 25% werd vernield (door bv. een brand).

Aangifte patrimoniumtaks

VZW’s, internationale VZW’s en private stichtingen zijn voor het geheel van hun bezittingen onderworpen aan de patrimoniumtaks. Zij moeten daartoe jaarlijks een aangifte in de patrimoniumtaks indienen. Voor aanslagjaar 2025 moet de aangifte uiterlijk 31 maart 2025 worden ingediend (vóór 12 uur)! Ook de betaling van de patrimoniumtaks moet uiterlijk 31 maart 2025 op de rekening van de fiscus staan (vóór 12 uur)! De indiening van de aangifte kan op papier of digitaal via het MyMinfin-portaal.

Als uw VZW of stichting niet meer dan 50.000 EUR aan belastbare bezittingen heeft, hoeft u geen aangifte in te dienen en ook geen taks te betalen. U bent niet verplicht om aan de fiscus te melden dat uw VZW of stichting onder deze vrijstelling valt.

Heeft u assistentie nodig bij het nakomen van één van deze deadlines? Van Havermaet helpt u graag verder!

Gepubliceerd door
Ellen Jamar

Een andere vraag omtrent dit thema?

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.