Beste klant of relatie, we raden zoveel als mogelijk aan om digitaal te werken, maar indien nodig: onze kantoren blijven open voor gebruik. We hebben voldoende beschermingsmaatregelen genomen om uw en onze veiligheid te garanderen. Graag tot snel & onze gezonde wensen voor u & uw naasten.

Fiscus op visite

Regelmatig leest u in de krant over een ijverig fiscus op visite bij ondernemingen en op zoek gaat naar bewijzen van belastingontduiking. Maar hoe ver reikt de controlebevoegdheid van de fiscus nu eigenlijk?

Enkele recente vonnissen over het visitatierecht lijken de belastingcontroleurs carte blanche te geven wanneer ze bedrijfslokalen en privéwoningen van zaakvoerders binnenvallen. Zo zouden ze volgens enkele rechters privégegevens op bedrijfscomputers mogen inkijken en alle laden en kasten doorzoeken zonder dat ze daarvoor een proces-verbaal moeten opstellen. Maar wat zegt de wetgeving over het bezoek ter plaatse?

De fiscus op visite

Om een controle te kunnen doen van de juistheid van de fiscale aangifte laat de wet de fiscus toe een visitatie uit te voeren in de beroepslokalen van een onderneming. Een privéwoning mag de fiscus evenwel niet zomaar betreden. Daar mogen belastingcontroleurs alleen binnen onder strikte voorwaarden. Het kan bijvoorbeeld alleen tussen 05u00 en 21u00 en bovendien moeten de controleurs hiertoe een machtiging hebben gekregen van de politierechter.

Maar mogen de belastingambtenaren tijdens zo’n bezoek zelf kasten openen waarvan zij vermoeden dat er informatie in te vinden is over niet aangegeven winsten? Een rechter liet recent uitschijnen dat dit kan. De controleurs in kwestie die vooraf een toelating van de politierechter hadden gekregen, mochten tijdens een huisonderzoek alle kasten doorsnuffelen, alsook de woonplaats inspecteren. Heel wat auteurs vinden dergelijke uitgebreide bevoegdheden (terecht) een brug te ver. Gelukkig is er ook voldoende rechtspraak te vinden die deze ruime interpretatie van de rechter terugfluit.

Meenemen en kopiëren

Indien de controleur meent dat een grondig onderzoek vereist is om eventuele ontdoken belastingen te bepalen, heeft hij de mogelijkheid om uw boekhouding en alle andere nuttige documenten mee te nemen. U bent nooit verplicht om uw boekhouding zelf naar het belastingkantoor te brengen. Uw controleur moet ze in principe zelf komen halen.

Wat de controleur kan meenemen of kopiëren, gaat verder dan enkel uw (elektronische) boekhouding. Ook volgende documenten kunnen worden meegenomen:

  • Facturen
  • Bankuittreksels
  • Prijsoffertes
  • Beroepsmatig gebruikte agenda’s
  • Contracten (bv. huurcontracten, verzekeringscontracten)
  • Vervoersdocumenten
  • Inventaris
  • Bestelbons
  • Telefoonrekeningen
  • Werkfiches
  • Loonadministratie
  • Vennootschapsrechtelijke documenten (bv. notulen van de Raad van Bestuur en van de Algemene Vergadering)
  • De stukken m.b.t. een buitenlandse rekening
  • De individueel gesloten levensverzekeringsovereenkomsten bij een in het buitenland gevestigde verzekeringsonderneming
  • Voor vennootschappen de registers van de aandelen en de obligaties op naam
  • De documenten m.b.t. de begunstigde van een juridische constructie

Privédocumenten die niets met de onderneming te maken hebben, blijven daarentegen off limits. Daarnaast mag de fiscus op visite geen boeken meenemen van een boekjaar dat nog niet afgesloten is. U mag immers niet gehinderd worden in uw lopende activiteit.

Zit u met specifieke vragen hier omtrent of wenst u graag meer te weten? Aarzel niet ons te contacteren, ons vakkundig team helpt u graag verder.

Gepubliceerd door Jan Willem Meugens

Een andere vraag omtrent dit thema?

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
© Van Havermaet 2021