Mobiliteit 2025: hoe bereidt u uw onderneming voor?

16.01.2025

Een nieuw jaar betekent altijd nieuwe regels, ook op het vlak van mobiliteit. Zo geldt er vanaf 1 januari 2025 een administratieve tolerantie voor de terugbetaling van elektriciteitskosten. Ook is bijzondere fiscale aandacht vereist voor niet-emissievrije bedrijfswagens. Wie het mobiliteitsbeleid binnen de onderneming breder wil bekijken nodigen we graag uit op onze infosessie die binnenkort in Leuven plaatsvindt (meer info onderaan).

Terugbetaling werknemers van hun thuis getankte elektriciteit

Werknemers worden bij privé gebruik van een bedrijfswagen belast op een forfaitair bepaald voordeel in natura. Dit voordeel is inclusief het brandstofgebruik. Er was echter lang onduidelijkheid hoe werkgevers moeten omgaan met de terugbetaling van elektriciteitskosten voor werknemers die hun eigen laadinstallatie hebben. Op basis van een recent gepubliceerde circulaire 2024/C/77 is het hen toegestaan om gebruik te maken van een vast bedrag per kWh teneinde tussen te komen in de kosten van thuis getankte elektriciteit.

Dankzij deze tolerantie is het voor werkgevers en werknemers niet langer vereist om de werkelijke elektriciteitskost aan te tonen, die immers vaak moeilijk vast te stellen is omwille van diverse factoren (variabele contracten, zonnepanelen, enzovoort).

Dit vast bedrag mag echter niet hoger zijn dan het vastgestelde CREG-tarief dat per kwartaal wordt bekendgemaakt.

Voor het eerste kwartaal van 2025 bedraagt dit tarief:

  • Voor werknemers die inwoner zijn van het Vlaams Gewest: 0,2822 EUR per kWh
  • Voor werknemers die inwoner zijn van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest: 0,3294 EUR per kWh
  • Voor werknemers die inwoner zijn van het Waals Gewest: 0,3256 EUR per kWh

Het is ook mogelijk om alle werknemers gelijk te behandelen ongeacht hun woonplaats, in welk geval het vast bedrag evenwel niet hoger mag zijn dan het laagste van de drie Gewesten. Deze keuze geldt voor het hele kalenderjaar.

De administratieve tolerantie trad in werking vanaf 1 januari 2025, en geldt mutatis mutandis eveneens voor bedrijfsleiders.

Werkgevers die momenteel aan hogere tarieven vergoeden en gebruik willen maken van deze tolerantie, zullen hun systemen moeten aanpassen. Zo voorkomen zij dat een deel van de terugbetaalde elektriciteitskosten bij een controle wordt beschouwd als belastbaar loon.

De administratie zou bovendien de terugbetalingen van elektriciteitskosten die betrekking hebben op de periode vóór 1 januari 2025 “met een zekere soepelheid” beoordelen wanneer dergelijke terugbetalingen te goeder trouw zijn uitgevoerd met gebruikmaking van de boordtabel van de CREG.

Fiscale aftrekbaarheid: eerste plafond van de uitdoofregeling treedt in werking!

Heeft u als werkgever nog hybride of niet-emissievrije bedrijfswagens in uw wagenpark, dan dient u er rekening mee te houden dat het aftrekpercentage in de inkomstenbelasting in 2025 maximaal 75% bedraagt. Bovendien vervallen de huidige minimale aftrekbaarheidspercentages van 50% (of 40% voor voertuigen met een CO2-uitstoot hoger dan 200 g/km).

Ook zal 2025 het laatste jaar zijn om nog hybride of niet-emissievrije voertuigen te bestellen die vallen onder de ‘uitdoofregeling’ en kunnen genieten van een beperkte fiscale aftrekbaarheid. Indien zulke voertuigen besteld worden vanaf 1 januari 2026 zullen zij geheel niet aftrekbaar zijn.

Kom naar onze infosessie

Wie het mobiliteitsbeleid binnen de onderneming breder wil bekijken, nodigen we graag uit op onze infosessie die op donderdag 30 januari 2025 zal plaatsvinden in De Hoorn (Leuven) om 8u30. Inschrijven kan tot uiterlijk dinsdag 28 januari.

Voor vragen of bedenkingen, of advies rond een mobiliteitsbeleid op maat, kan u steeds bij ons terecht.

Gepubliceerd door
Ben Veijfeijken

Een andere vraag omtrent dit thema?

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.