Merkwaarde: hoe berekent u dit?

06.07.2016

Alvorens een merk in de markt erkend is zijn er meestal heel wat jaren verstreken en hoge marketingbudgetten gespendeerd. Als u die merknaam wenst te verkopen, in licentie te geven of te verplaatsen naar een andere groepsonderneming dan dient u de juiste merkwaarde te kennen. Weet u immers wat de waarde van uw merk is?

Een sterk merk? Bereken de merkwaarde!

De ISO 10668 standaard schuift drie mogelijke waarderingsmethoden naar voor:

  • Kostprijsbenadering: het uitgangspunt is dat de waarde van uw merk niet hoger kan zijn dan de kosten, nodig om een gelijkaardig merk in de markt te zetten. Een goede theoretische benadering maar de praktische toepassing is natuurlijk een ander verhaal.
  • Marktprijsbenadering: deze benadering tracht de waarde af te leiden van de gekende waarde van vergelijkbare merken. Maar welke merken zijn vergelijkbaar met uw merk? En is hun waarde gekend?
  • Inkomstenbenadering: deze benadering gaat dan weer uit van rendementsverschillen tussen merkproducten en merkloze producten, de zogenaamde ‘witte producten’. Een zestal methoden worden onderscheiden, gebaseerd op de verschillen tussen merkproducten en merkloze producten op vlak van o.a. prijs, omzet, winst, cash flow of royalty opbrengsten.

Wat met de andere immateriële activa?

Wie dacht dat deze berekeningen alvast complex zijn, dient er bovendien ook rekening mee te houden dat een onderneming vaak diverse immateriële vaste activa bezit. Denken we maar aan diverse merknamen, logo’s, patenten, licenties en know-how. Wat is hun individuele waarde? Trouwens, wat zou de waarde zijn van een merk indien de desbetreffende onderneming momenteel verlieslatend is?

Merkwaarde berekenen: kennis en ervaring vereist!

Voor wie nog moest twijfelen, de waardering van immateriële activa zoals een merk is geen sinecure. Kennis en ervaring in deze materie is onontbeerlijk. We verwijzen u voor dergelijke waarderingsvraagstukken dan ook graag door naar onze ervaren corporate finance experten.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
© Van Havermaet 2024

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.