Asbestattest verplicht vanaf 23 november 2022

De kogel is door de kerk: vanaf 23 november 2022 zal het asbestattest verplicht zijn voor elke overdracht van een onroerend goed dat gebouwd werd voor 2001. Dit attest kadert in het voornemen van de Vlaamse Regering om Vlaanderen asbestveilig te maken tegen 2040. Hieronder bieden wij u een beknopt overzicht van de regels rond het asbestattest.

Wat is het asbestattest?

Een asbestattest is het resultaat van een asbestinventarisatie van een gebouw, uitgevoerd door een gecertificeerd asbestdeskundige. Het beschrijft voor een normaal gebruik van het gebouw welke materialen of gebouwonderdelen asbest bevatten, wat de staat is van het asbest en hoe het veilig kan beheerd of verwijderd worden.

Wanneer nodig?

U heeft een asbestattest nodig bij elke overdracht onder levenden van een onroerend goed dat gebouwd is voor 2001, en dit vanaf 23 november 2022.

Onder overdracht onder levenden wordt begrepen:

  1. een overdracht van een eigendomsrecht (verkoop, schenking), of;
  2. een vestiging of overdracht van een recht van vruchtgebruik, erfpacht, opstal of een zakelijk recht van gebruik.

De verplichting geldt voor woningen, bedrijfsgebouwen, kantoorgebouwen, overheidsgebouwen, agrarische gebouwen, religieuze gebouwen en andere types, waarvan de (som van de) grondoppervlakte(s) groter is of gelijk aan 20m², of wanneer de grondoppervlakte kleiner is dan 20m², maar het gebouw deel uitmaakt van een grotere constructie met een grondoppervlakte van groter dan of gelijk aan 20m².

In eerste instantie kijkt men naar de kadastrale legger of een gebouw dateert van voor 2001. Eventueel kan men ook documenten gebruiken die voor of tijdens de uitvoering van werken of na oplevering van werken werden opgemaakt om het bouwjaar te bepalen.

De verkoper maakt het asbestattest aan de koper bekend bij ondertekening van het compromis. Uiteraard kunnen kopers ook al eerder deze informatie opvragen, bv. bij het bezichtigen van de woning.

Wat ingeval van huur?

Tegen 2032 dient elke eigenaar van een gebouw, daterend van voor 2001, te beschikken over een asbestattest. Voorlopig dient u als verhuurder dus nog geen asbestattest te laten opmaken. Indien u als verhuurder toch zou beschikken over een asbestattest, dan bent u wel verplicht om een kopie van dit attest te overhandigen aan de huurder.

Wat bij appartementsgebouwen?

Voor de private delen geldt de algemene regel dat u vanaf 23 november 2022 een asbestattest ter beschikking zal moeten stellen aan de koper in geval van de overdracht van een onroerend goed, gebouwd voor 2001.

Wat de gemeenschappelijke delen van het appartementsgebouw betreft, zal hiervoor een apart asbestattest opgesteld moeten worden. Deze verplichting geldt echter pas vanaf 1 mei 2025.

 

Als algemene regel geldt dat iedere eigenaar van een gebouw tegen 2032 een asbestattest in zijn/haar bezit dient te hebben. Indien u in tussentijd nog vragen zou hebben, dan kan u uiteraard steeds bij ons terecht.

Gepubliceerd door Imke Van Hecke

Een andere vraag omtrent dit thema?

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
© Van Havermaet 2022

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.