Transfer pricing en internationale fiscale planning. Ontdek de toenemende opportuniteiten en valkuilen!

Interne verrekenprijzen, beter gekend als ‘transfer pricing’, zijn zeer actueel voor ondernemers die buiten de landsgrenzen actief zijn. Meer zelfs, het beheren van een marktconforme prijszetting tussen verbonden vennootschappen in binnen- en buitenland wordt door ondernemers als één van de voornaamste fiscale aandachtspunten erkend.

Vorig jaar werden een aantal gerichte acties ondernomen om (abnormale) winstverschuivingen op internationaal niveau te vermijden (het zogenaamde ‘BEPS’ actieplan van de OESO). Het internationaal fiscaal landschap werd sindsdien fors hertekend en vraagt aan de ondernemer een ongeziene hoeveelheid aan transparantie. Ondernemingsgroepen met grensoverschrijdende activiteiten zullen in de toekomst méér proactief moeten samenwerken met de fiscus. Maar wees niet misleid: transfer pricing is er niet enkel voor de multinationals! Ook Belgische groepen of startende ondernemers met groeiambities in het buitenland zullen een gerichte transfer pricing politiek moeten voeren.

Eén van de hoekstenen van de verhoogde transparantie zijn de nieuwe verplichte transfer pricing formulieren. Een groot deel hiervan moet reeds als bijlage worden ingediend bij de Belgische aangifte vennootschapsbelasting in september 2017. In het buitenland gelden gelijkaardige regels. Deze nieuwe transfer pricing documentatie is een verplichting voor sommigen, maar een opportuniteit voor allen. Zo kan een goed onderbouwde en doordachte verrekenprijspolitiek zorgen voor een daadwerkelijke fiscale optimalisatie op groepsniveau.

We reiken een aantal praktische handvaten aan wat betreft het opzetten van een fiscaal optimaal distributie-, productie- of licentiemodel. Het fiscaal optimaliseren van intellectuele eigendomsrechten wordt in kaart gebracht. Mogelijks kan uw onderneming gebruik maken van de nieuwe innovatieaftrek (zie ook ons toekomstig seminarie rond innovatie).

Tijdens onze infosessie gaan we tevens dieper in op de toenemende vaste inrichting problematiek. Vertegenwoordigers werkzaam in het buitenland kunnen in de toekomst sneller aanleiding geven tot een belastbare aanwezigheid. Dit geldt ook voor bouw- en installatiewerken in het buitenland. Hierbij is een verantwoorde toerekening van winsten of verliezen aan het buitenland van toenemend belang. Tenslotte gaan we dieper in op het vermijden en recupereren van buitenlandse bronheffingen.

We nodigen u alvast van harte uit op onze gratis infosessie te Brussel, Herentals of Hasselt.

Inschrijving afgelopen!
Datum
20/02/2017
Organisatie
Van Havermaet
Aanvang en tijdsduur
12u00 tot 13u45
Locatie
'Bloomz'
Lambroekstraat 5A
1831 Diegem
www.bloomz-offices.com
Programma
12u00 ontvangst
12u30 aanvang infosessie
13u45 einde en mogelijkheid tot informeel
Sprekers
Jonas Derycke, Director Tax
Ben Veijfeijken, Senior Assistant Tax
Wouter Thijs, Senior Assistant Tax




Inschrijven tot 15/02/2017
 

Schrijf u nu in!

 

Btw plichtig? JaNee

in

  • Ik wens deze personen graag in te schrijven

 

Helaas. Dit event is reeds volzet. We houden u graag op de hoogte van een nieuwe sessie.
Laat dus gerust uw e-mailadres hieronder achter.