Coronapremies aanvragen: een laatste stand van zaken

02.04.2021

Ook begin april 2021 noteren we weer een aantal aanpassingen op vlak van coronapremies aanvragen. Lees hieronder onze nieuwste update.

Vlaams Beschermingsmechanisme 5

Ondernemingen met een omzetdaling van minstens 60% in februari 2021, kunnen sinds 16 maart jongstleden een aanvraag voor deze premie indienen. Ondernemingen die gedurende deze periode verplicht gesloten waren, dienen hun omzetdaling niet aan te tonen voor de sluitingsperiode. Deze aanvraag kan ingediend worden tot en met 15 april 2021.

De voorwaarden en toegekende steunbedragen blijven in principe dezelfde als voor het Vlaams Beschermingsmechanisme 4 , maar ook nu kan de premie weer voor verschillende periodes aangevraagd worden, met name:

Aanvragen moeten, zoals steeds, ingediend worden via de website van VLAIO.

 

Globalisatiemechanisme

Ook over deze premie hielden wij u reeds up-to-date. Inmiddels verschenen er nog enkele bijkomende verduidelijkingen op de website van VLAIO:

1. Vennootschappen, verenigingen of stichtingen die de aanvraag doen moeten voor 2019 een jaarrekening hebben neergelegd en moeten dit voor 2020 ook tijdig doen.

2. De aanvragen kunnen ingediend worden via de website van VLAIO vanaf 1 april 2021 tot en met 30 september 2021.

3. Elk ingediend dossier zal manueel gecontroleerd en beoordeeld worden.

4. De volgende gegevens zullen bij de aanvraag moeten worden ingevuld:

  • omzet uit geleverde prestaties, exclusief btw, uit de periode 1 april 2019 tot en met 31 december 2019;
  • omzet uit geleverde prestaties, exclusief btw, uit de periode 1 april 2020 tot en met 31 december 2020;
  • verlies, voor aftrek van belastingen, van de periode van 1 april 2020 tot en met 31 december 2020, zoals berekend voor code 9903 van de jaarrekening;
  • tewerkstellingsgegevens in gemiddeld aantal voltijdsequivalenten voor de 3 laatste kwartalen van 2019:

– actief werkende vennoten;

– uitzendkrachten aangesteld via een uitzendkantoor of een sociaal bureau voor kunstenaars;

– jobstudenten waarvoor geen RSZ verschuldigd is;

– factuurbedrag (som van alle in aanmerking komende facturen), exclusief btw, dat je betaalde voor de tewerkstelling van medewerkers van dienstenleveranciers in deze periode.

  • als er tewerkstellingsgegevens ingevuld worden voor deze categorieën, zullen hiervoor ook de nodige bewijsstukken ingediend moeten worden, met name:

– overzicht van de tewerkstelling (hiervoor stelt VLAIO een specifiek Excel-bestand ter beschikking);

– loopbaanattesten van de werkende vennoten;

– een attest van het sociaal secretariaat met opgave van de tewerkstelling van uitzendkrachten en jobstudenten (in aantal VTE’s);

– de facturen van de tewerkgestelde medewerkers via dienstenleveranciers.

  • er dienen bijkomend verplicht bepaalde bewijsstukken toegevoegd te worden aan de aanvraag. Ook hiervoor stelt VLAIO specifieke templates ter beschikking;
  • de beslissing rond het al dan niet toekennen van de premie wordt per e-mail meegedeeld aan de onderneming en de beslissing tot definitieve steuntoekenning kan pas genomen worden nadat de jaarrekening 2020 werd neergelegd en beschikbaar is bij de NBB;
  • De uitbetaling gebeurt automatisch na goedkeuring, maar enkel op een Belgische rekeningnummer.

Voor uw gemak vindt u hier nog de uitgebreide handleiding voor het indienen van de aanvraag.

 

Zelf ook coronapremies aanvragen? Aarzel niet om Uw Rechterhand te contacteren indien u hier nog vragen over heeft!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.