Legal
Elke beslissing heeft juridische gevolgen. Onze adviseurs zorgen dat u uw rechten en plichten kent en loodsen u veilig door elke juridische verplichting. Wij zien de opportuniteiten op uw pad en staan langs u bij elke juridische vraag en formaliteit. Wij geven juridisch advies dat uw belangen beschermt en obstakels transformeert tot kansen.
Onze collega’s van paralegal bieden een snelle en duidelijke oplossing voor elke juridisch-administratieve vraag. Daarvoor kunnen zij terugvallen op hun sterke administratieve en organisatorische skills en juridische praktijkkennis.
Kortom, Van Havermaet zorgt tijdens uw reis door de ondernemerswereld voor de optimale juridische route.
Onze legal diensten
Corporate housekeeping is meer dan alleen het uitvoeren van administratieve taken; het is de sleutel tot een duurzame bedrijfsvoering. Onze collega’s van paralegal evalueren blijvend uw onderneming om zo aan de steeds veranderende regelgeving te voldoen. Ze gaan uiterst bedachtzaam en proactief aan het werk.
Vergaderingen en verslaggeving
- Het opmaken van diverse verslagen en voorstellen (zetelverplaatsing, ontslagen en benoemingen, fusies en splitsingen…);
- Neerleggingsformaliteiten en publicaties in het Belgisch Staatsblad;
- Voorbereiding en nazorg bij periodieke vergaderingen van de Raad van Bestuur.
Registraties en documentbeheer
- Het verzorgen van alle formaliteiten bij oprichting, statutenwijziging of vereffening;
- Het opmaken en updaten van het aandelenregister en de UBO-registratie;
- Het regelen van het sociaal statuut (in samenwerking met het Sociaal Verzekeringsfonds);
- Diverse andere verplichte registraties of erkenningen;
- Het organiseren en beheren van de bedrijfsdocumenten om gemakkelijke opvraging en naslag mogelijk te maken.
Het juridische landschap is steeds in beweging. Het vormt vaak een hele uitdaging om op de hoogte te blijven van alle wettelijke vereisten voor een bedrijf. Wij staan klaar om u te helpen met uw juridische vragen.
Heeft u behoefte aan structurele juridische ondersteuning op maat van uw onderneming? Wij werken graag een passend voorstel uit en komen vervolgens op afgesproken tijdstippen bij u langs voor de gevraagde bijstand.
Algemene voorwaarden
Algemene voorwaarden zijn niet weg te denken uit het dagelijkse handelsverkeer. Het correct opstellen en afdwingen van de voorwaarden zijn van cruciaal belang als u streeft naar een degelijke bedrijfsvoering. De algemene voorwaarden van de tegenpartij bevatten immers vaak clausules die wel in hun, maar niet in uw voordeel zijn. U kan op ons rekenen voor een doeltreffende formulering van uw algemene voorwaarden en begeleiding bij de juiste implementatie ervan, zodat ze ook afdwingbaar zijn.
Contracteren
Nood aan een nieuw contract of een voorstel van de tegenpartij ontvangen? Wij staan voor u klaar. Van op maat gemaakte contracten tot aanpassingen en controle van bestaande overeenkomsten, wij bieden wat u nodig heeft. Denk hierbij onder andere aan:
- Dienstverlenings-/managementovereenkomsten
- Leningsovereenkomsten
- Licentieovereenkomsten
- Handelsagentuurovereenkomsten
- Distributieovereenkomsten
- …
Gelet op onze multidisciplinaire samenwerking, zorgen wij ervoor dat u ook de juiste fiscale en vermogensrechtelijke impact kent van de door u gesloten overeenkomsten.
U kan bij ons ook terecht voor een correcte begeleiding bij diverse correspondentie:
- Aanmaningen
- Ingebrekestellingen
- Het protesteren van facturen
- …
M&A
Wilt u aandelen van uw vennootschap verkopen of bent u een potentiële koper? Bij de koop of verkoop van aandelen moet u diverse juridische stappen doorlopen. Wij begeleiden u van A tot Z: van essentiële documenten zoals een bod, geheimhoudingsovereenkomst en intentieovereenkomst tot het due diligence-onderzoek en de uiteindelijke aan- en verkoopovereenkomst.
We ontzorgen u ook na de overname. Wij nemen de aanpassingen aan het aandelenregister en UBO-register en eventuele wijzigingen van het bestuur of de zetel op ons. In nauw overleg met onze andere afdelingen, begeleiden wij u ook bij de integratie van de overgenomen onderneming, of bij het doordacht beheren van de ontvangen verkoopprijs.
Verder ondersteunen we ook bij de aan- of verkoop van het handelsfonds van een vennootschap, inclusief alle bijkomende formaliteiten.
Herstructureringen
Wenst u een fusie tussen meerdere vennootschappen of overweegt u een deel van uw bedrijfsactiviteiten af te splitsen? Ontdek samen met ons of een reorganisatie de juiste stap is. Wij begeleiden u doorheen het hele herstructureringsproces.
Daarnaast geven we ook advies en ondersteuning wanneer u de zetel van uw vennootschap naar het buitenland wil verplaatsen, of net omgekeerd.
Als u overweegt uw activiteiten te beëindigen, onderzoeken we samen of een vereffening de beste optie is.
Ook deze werkzaamheden doen wij in nauw overleg met onze taks-collega’s, zodat rekening kan worden gehouden met de fiscale effecten.
Aandeelhoudersovereenkomsten
Zodra uw onderneming meerdere aandeelhouders telt, is het essentieel om een aandeelhoudersovereenkomst te sluiten. Zo voorkomt u potentiële bestuursproblemen bij onverwachte situaties zoals overlijden of ziekte van een aandeelhouder. Idealiter voorziet u op maat gemaakte beperkingen van de vrije overdracht van aandelen of kan u zelf een eerste voorkooprecht voorzien. Ontdek met ons de verschillende clausules voor een doordachte bescherming van uw belangen.
Bent u eigenaar van een familieonderneming? Samen met onze collega’s van onze Family Office afdeling, stemmen wij de aandeelhoudersovereenkomst af op uw familiecharter.
Oprichting vennootschap – Statutenwijzigingen
Wilt u een vennootschap oprichten? Wij begeleiden u samen met uw notaris bij het opzetten van uw BV, CV of NV. Voor de oprichting van een CommV, VOF of vzw kunt u ook op ons rekenen. Voor deze vennootschapsvormen is geen notaris vereist.
Na de oprichting regelen we alle formaliteiten, zoals het activeren van een btw-nummer en inschrijving in de KBO, zodat u meteen kunt starten met uw activiteiten.
Indien nodig, begeleiden we u ook bij latere wijzigingen in de statuten van uw vennootschap of vzw, zoals aanpassingen aan voorwerp, naam, boekjaar, uitgifte van nieuwe aandelen of kapitaalverhoging/-vermindering.
Advisering
Heeft u een juridische vraag waar u niet onmiddellijk een antwoord op heeft? Ons adviesteam staat klaar om u verder te helpen op het gebied van vennootschaps- en economisch recht. Of het nu gaat om het organiseren van vergaderingen in uw bedrijf of de juiste vermeldingen op een factuur, wij zoeken het graag voor u uit.
Wilt u een bijzondere volmacht toekennen aan uw CEO of overweegt u personeel aandelenopties of inschrijvingsrechten aan te bieden? Wij bieden deskundig advies en stellen de benodigde documenten voor uw onderneming op.
Ons team van vastgoedjuristen staat u graag bij in het kader van uw vastgoedprojecten of beheer van uw vastgoedportefeuille. We geven niet alleen advies, we staan u ook bij om de nodige vastgoedcontracten op te maken. We werken daarvoor altijd samen met onze collega’s uit de disciplines fiscaliteit en sociaal recht. Wij ontzorgen u en creëren helderheid in een complex en steeds veranderend juridisch landschap.
Aanneming
Of u nu bouwheer, aannemer of onderaannemer bent, wij staan u bij tijdens uw bouwproject. Wij stellen uw (onder)aannemingsovereenkomst op en adviseren u over de problemen waartegen u kan botsen tijdens de bouwwerken, zowel inzake verborgen gebreken, prijsherzieningen als termijnoverschrijdingen.
Projectontwikkeling
Wij ondersteunen u bij elke fase van projectontwikkeling: van de aankoop van uw projectgrond, over de structurering van uw project, tot aan de verkoop of verhuur aan de eindklanten. Wij zitten graag met u rond de tafel om uw plannen te bekijken.
Contracteren
Wij stellen allerhande contracten op die uw belangen beschermen in het kader van uw vastgoedprojecten- en beheer:
- Projectmanagement-overeenkomsten
- Architectenovereenkomsten
- Onroerende leasing
- …
Wij zorgen telkens voor duidelijke contracten, aangepast aan de laatste wetswijzigingen.
Zakelijke rechten en structuren
Of het nu gaat om erfdienstbaarheden, vruchtgebruik, erfpacht of opstal, wij staan u bij om uw eigendom of project optimaal te structureren en om de nodige contractuele documenten samen met uw notaris op te stellen of na te kijken.
Mede-eigendom
Wij zitten graag met u rond de tafel om uw (mede-)eigendomsstructuur te bekijken en om u te adviseren inzake alle perikelen die hierover kunnen ontstaan, waaronder de stemming op de algemene vergadering van mede-eigenaars. Wij assisteren u eveneens bij het nalezen van uw basisakten.
Huur
Wij adviseren u, als huurder of verhuurder, met betrekking tot uw bestaande huurovereenkomsten of kunnen uw huurovereenkomsten opstellen en dit zowel voor handelshuur, woninghuur, huur van parkeerplaatsen of opslagruimtes …
Vastgoedtransacties
Wij begeleiden u doorheen het volledige transactieproces, inclusief due diligence, onderhandelingen en het opstellen van de finale contracten. En dit zowel voor asset deals (notariële koop-verkoopakte) als voor share deals (aandelenoverdracht).
Patrimoniumvennootschappen
Onroerend goed rechtstreeks verwerven als privépersoon of door middel van een vennootschap? Wij helpen u bij het maken van de juiste keuze. Zit uw onroerend goed reeds in uw werkvennootschap, maar is het mogelijk raadzaam om dit onder te brengen in een afzonderlijke patrimoniumvennootschap? Hierover kunnen wij u ook, samen met onze fiscalisten, adviseren en vervolgens bijstaan bij de oprichting van uw patrimoniumvennootschap en de herstructurering van uw werkvennootschap.
Waarom uw legal vraagstukken
toevertrouwen aan Van Havermaet
Een multidisciplinaire aanpak
Bij Van Havermaet werken we samen met verschillende disciplines. Vereist uw vraag een multidisciplinaire aanpak, dan leggen wij de link met experten uit andere domeinen, zoals onder meer onze fiscalisten, family officers, HR-services, sociaal juristen en uiteraard onze accountants.
Advies in mensentaal
Wij zijn uw partner die luistert naar al uw vragen. We willen u begrijpen en vinden het belangrijk dat u begrijpt wat wij u vertellen. Daarom spreken wij met u in mensentaal, niet met juridisch vakjargon.
Van kennisverwerkers naar kennisvoorspellers
Van Havermaet staat nooit stil. Wij kijken steeds vooruit en doen dat ook voor u. Wij brengen uw toekomst in kaart, gaan proactief op zoek naar opportuniteiten en laten zo uw bedrijf mee groeien.
Nauwgezette communicatie
Onze relatie met klanten berust op nauwgezette terugkoppeling en afstemming, want uw input is van onschatbare waarde. Of het nu telefonisch, via Teams of persoonlijke ontmoetingen is, wij houden u op de hoogte van belangrijke ontwikkelingen binnen uw dossier en waken erover dat elke beslissing gezamenlijk genomen wordt.
Meer dan 80 jaar ervaring
U kan rekenen op meer dan 80 jaar ervaring in de sector en op gericht advies van meer dan 275 gedreven en ervaren medewerkers. Stuk voor stuk specialisten in hun vakgebied. Zo kan u erop vertrouwen dat we de geschikte partner zijn u.
Uw rechterhanden
op vlak van legal.
Uw rechterhand
Of u nu een ondernemer, vrije beroeper of vermogende particulier bent, op zoek naar financieel, juridisch, fiscaal of HR-advies: Van Havermaet wil uw evidente keuze zijn. Wij staan naast u, combineren kwaliteit met persoonlijkheid en streven op nationaal en internationaal vlak naar de hoogste vorm van maetwerk.
Wij zijn wat u van een rechterhand verwacht: een betrouwbare partner waar u altijd terecht kan. Het verlengstuk van uw bedrijf, dat er alles aan doet om uw toekomst perfect in kaart te brengen en vorm te geven. Meer dan 80 jaar ervaring en meer dan 240 specialisten: een betere rechterhand kunt u zich niet wensen.
Lees onze artikels
-
Zelfstandigen, werknemers en bestuurders: is uw aansprakelijkheid (nog) goed geregeld?
-
Inschrijving KBO voor artsen: wat moet u onthouden?In dit artikel vertellen we u wanneer een inschrijving in de KBO nodig is, specifiek voor artsen die werkzaam zijn in een ziekenhuis.
-
Laat uw VZW niet in de kou staan: een beknopt overzicht van de verplichtingen
-
Zorg dat uw onderneming niet wordt geschrapt uit de KBO!
-
Wordt het vanaf 2024 eenvoudiger om uw onderneming op te starten in Brussel?
Nieuwsbrief
We zijn er om je op zowel fiscaal, financieel, sociaal als juridisch vlak professioneel te adviseren. Schrijf je daarom in op de nieuwsbrief.