Inschrijving in de KBO: het belang van de correcte gegevens

26.06.2017

Toen u uw onderneming startte, schreef u ze waarschijnlijk in bij de Kruispuntbank der Ondernemingen – kortweg de KBO – of misschien nog bij het toenmalige handelsregister. Maar zijn deze gegevens nog wel up-to-date? Het is mogelijk dat de activiteiten die u vandaag uitoefent, een stuk uitgebreider zijn dan de handelsactiviteiten die u aanvankelijk voor ogen had. Wij geven u enkele redenen om de gegevens van uw inschrijving in de KBO even te checken.

1. U VERMIJDT EXTRA ADMINISTRATIE EN ONNODIGE KOSTEN

De gegevens in de KBO worden verspreid naar verschillende overheidsdiensten. Onjuiste of onvolledige gegevens kunnen leiden tot verkeerde conclusies bij deze overheidsdiensten. En dus zorgen voor onnodige administratie en kosten. Zo is de provinciebelasting verschuldigd per vestigingseenheid. Indien u bijvoorbeeld een tweede vestiging had – die intussen opgedoekt is, maar die u niet verwijderde uit de KBO – dan ontvangt u nog een factuur voor die belasting.

2. U VERMIJDT PROBLEMEN VOOR DE RECHTBANK 

Onjuiste of onvolledige gegevens kunnen ook tot problemen leiden bij de inning van facturen. Bij gebreke aan een inschrijving, zal de rechtbank de vordering ambtshalve onontvankelijk verklaren. Daarnaast dient de rechtsvordering van uw onderneming gebaseerd te zijn op een activiteit waarvoor uw onderneming is ingeschreven in de KBO.

Voorbeeldje: een aannemer wacht op de betaling voor de dakwerken die hij uitvoerde. Hij stapt naar de rechter. De klant werpt in het begin van het geding op dat de aannemer voor deze activiteit niet is ingeschreven in de KBO. De rechter kan dan niet anders dan de vordering onontvankelijk verklaren.

Hoewel de rechtsvordering – mits regularisatie van de inschrijving – opnieuw ingesteld kan worden, dient de onderneming de gerechtskosten te dragen en staat deze nog geen stap verder in de procedure.

3. U VERMIJDT DISCUSSIES MET DE FISCUS

Ook de belastingdienst oefent steeds strengere controles uit. Uitgaven die u als ondernemer doet, zijn volgens de fiscus enkel aftrekbare beroepskosten indien ze verband houden met de uitoefening van uw activiteit. Een onjuiste of onvolledige inschrijving, kan dus leiden tot moeilijke discussies met de fiscus.

4. U VERMIJDT DAT U SUBSIDIES MISLOOPT

Tot slot verhoogt een correcte inschrijving uw kans om aanspraak te maken op subsidies. De overheden maken voor de toekenning van subsidies gebruik van de gegevens en de nacebelcodes in de KBO. Zo kan uw onderneming slechts genieten van de KMO- portefeuille, wanneer ze correct is ingeschreven.

HOE WERKT U UW KBO-GEGEVENS BIJ?

Vraag via onze dienst Paralegal een officieel uittreksel op. Zo heeft u meteen een zicht op al uw gegevens. Samen met u overleggen we welke gegevens aangepast moeten worden. We hebben daarbij ook oog voor het maatschappelijk doel van uw onderneming, de link met vergunningen, mogelijke publicaties in het Belgisch Staatsblad en dergelijke meer. Zo bent u gerust dat u met deze administratieve kant van uw onderneming perfect in orde bent!

Meer weten? Contacteer ons en stel ons uw vragen!


Publicatiedatum: 30 juni 2017

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.