“Het grootste compliment? De klant die je ziet als één van hen”

Hij leert onze klanten hun bedrijfsvoering beter te begrijpen én te optimaliseren. Hij vertaalt hun cijfers en processen in een duidelijk verhaal. Het doel? Een happily ever after creëren. De verteller van dienst? Dietert Gielen, partner bij Van Havermaet en oprichter van de unit Business Controlling. In deze aflevering van Maetpak draaien we voor een keer de rollen om en laten we hem zijn verhaal vertellen.

Toveren met cijfers

In 2015 stond Dietert mee aan de wieg van de unit Business Controlling bij Van Havermaet. Het gevolg van een combinatie van passies. “Ik ben afgestudeerd als licentiaat TEW, maar heb ook altijd een enorme affiniteit voor IT gehad. Al snel wist ik dat de toekomst niet in enkel het verwerken van financiële cijfers lag, maar vooral in het voorspellen ervan. En informatica speelt hierin een onmisbare rol.”

“Onze DNA’s matchen perfect”

Zijn kennismaking met Van Havermaet kwam er niet toevallig. “Dankzij mijn professionele ervaringen in het verleden heb ik een breed netwerk uitgebouwd. Via dat netwerk kwam ik uiteindelijk hier terecht. De match met de cultuur was er meteen, zowel qua visie als qua benadering van de klanten. Onze DNA’s komen helemaal overeen.”

“Voor een stukje psycholoog”

Van Havermaet wil de betrouwbare rechterhand van de klant zijn. Hoe vult Dietert die rol in? “Business Controlling is maar één van de vele vingerkootjes van de rechterhand die Van Havermaet wil zijn voor zijn klanten.”

“Daarnaast probeer ik mijn eigen accenten te leggen. Enerzijds moeten we informeren en analyseren, anderzijds is empathie enorm belangrijk. Hoe voelt de klant zich bij de hele samenwerking? Het gaat namelijk om zijn investering, zijn leven. Er komen emoties bij kijken. Dus ergens spelen we ook wel voor een stukje psycholoog.”

“Plots steekt er een uitnodiging in de bus …”

Op welke momenten geniet Dietert het meest van zijn job? “Ik ga altijd voor de aha-erlebnis. Wanneer de klant zegt dat hij nooit aan jouw oplossing zou hebben gedacht, dan weet ik dat we goed bezig zijn.”

“Ons doel is de vertrouwenspersoon te worden van de klant. Ziet hij ons als één van hen? Dat is voor mij het grootste compliment dat we kunnen krijgen. Dat kan zelfs verder dan het professionele leven gaan. Zo komt het wel eens voor dat we een uitnodiging in de bus krijgen voor een personeelsfeestje of zelfs een babyborrel of trouwfeest van de klant. Dan weet je dat het goed zit.”

“Geen superhelden, maar …”

“Samengevat: wij zoeken de meerwaarde voor de klant in zijn eigen cijfers. Zodat zij de meerwaarde erkennen in Van Havermaet. We zijn geen superhelden, maar soms kunnen we wel heel pijnlijke situaties vermijden. Zo hebben we ooit in amper zes maanden tijd de rode cijfers van een klant omgezet in sterk stijgende zwarte cijfers.”

“Ons doel is om van elke bedreiging een opportuniteit te maken. Hoe we dat doen? Door snel in te spelen op de situatie, outside the box te denken en goed te luisteren. Zodat die vertrouwensband ten volle rendeert.”

Uit de Maet

Wat moet je tot slot zeker nog weten over Dietert?

  • Ben je ook een rechterhand in het dagelijkse leven?

“Zeker en vast. Voor mij moet er zelfs geen strikte scheiding zijn tussen werk en privé. Als vrienden of kennissen met een bedrijf raad nodig hebben, dan sta ik ze graag bij met advies.”

  • Passies naast het werk?

“Mijn zonen van elf en twaalf in de weer zien op het voetbalveld. Ik coach het zaalvoetbalteam van één van hen. Zo kan ik mijn management skills nog wat toepassen op sportief vlak. (lacht)”

  • Favoriete bedrijfsactiviteit?

“Het personeelsfeest, waar ook de partners aanwezig zijn, vind ik altijd heel aangenaam. Of de kantoorbabbels die elk kwartaal plaatsvinden. Het is leuk om het met collega’s eens over andere dingen te hebben dan de dagelijkse dossiers.”

 

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.