Helpers en werkende vennoten registreren voortaan verplicht

17.07.2024

Sinds 1 juli 2024 moeten zelfstandigen en vennootschappen in de bouw- en schoonmaaksector hun helpers en werkende vennoten registreren in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO). Met deze maatregel wil men sociale fraude, vooral door buitenlandse ondernemers, beter aanpakken. De wetgever richt zich specifiek op praktijken waarbij het statuut van een werkend vennoot of helper wordt misbruikt voor de uitvoering van arbeidsprestaties. Inmiddels zijn er meer details bekend over deze verplichting. Hierbij een update.

Wie valt onder de verplichting?

Vennootschappen die actief zijn in de sectoren van de bouw en de schoonmaak moeten hun werkende vennoten inschrijven en deze informatie bijwerken in de KBO. Daarnaast dienen zelfstandigen in de bouw- en schoonmaaksector hun helpers te registreren en deze informatie te updaten in de KBO. Op termijn is een uitbreiding naar andere sectoren mogelijk.

In een vorig artikel kon u al lezen wat men bedoelt met “werkende vennoten” en “helpers”.

Ongehuwde helpers jonger dan 20 jaar, toevallige helpers en meewerkende echtgenoten vallen buiten de verplichting.

Let wel, de registratie staat los van de verplichting van de werkende vennoot of de helper om zich bij een sociaal verzekeringsfonds aan te sluiten.

Hoe brengt u de inschrijving in orde?

Het is de verantwoordelijkheid van de vennootschap (voor werkende vennoten) of de zelfstandige (voor de helpers) om de verplichte registraties uit te voeren. Deze registraties zijn gratis en gebeuren volledig digitaal via de website van de KBO.

Houd hierbij zeker het rijksregisternummer of bis-nummer van de werkende vennoot of helper bij de hand, alsook de begindatum en, indien van toepassing, de einddatum van de activiteit.

Deadlines en sancties?

De inschrijving bij de KBO moet plaatsvinden vóór de start van de activiteiten als werkend vennoot binnen de vennootschap of als helper bij de zelfstandige. Bij beëindiging van de activiteit moet u de gegevens binnen vijftien dagen na de einddatum aanpassen.

Voor werkende vennoten en helpers die vóór de invoering van deze verplichting al actief waren, geldt een overgangsperiode. Zij moeten zich vóór 31 december 2024 bij de KBO inschrijven.

Het RSVZ staat in voor de controle van de naleving van deze nieuwe verplichting. Bij niet-naleving van de inschrijvingsverplichting of bij foutieve inschrijving, riskeert de vennootschap of de geholpene een administratieve geldboete van 500 tot 4.000 EUR per vastgestelde inbreuk. Tot begin 2025 worden echter geen sancties toegepast.

Call us!

Wenst u meer informatie of ondersteuning bij de inschrijving? Of wenst u dat wij een grondig nazicht doen van uw KBO-inschrijvingen? Denk hierbij aan een check van de actieve vestigingen, een update van de ingeschreven activiteiten of een aanpassing van de functiehouders… Wij staan uiteraard voor u klaar. Contacteer ons met al uw vragen. 

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.