À la carte verlonen in uw kmo: haalbaar of niet?
‘On demand’ is hip. Denk aan Netflix, Spotify, Streamz, … Ook werknemers in een kmo hechten steeds meer belang aan een à la carte verloning, oftewel het ‘on demand’ kunnen samenstellen van hun eigen loonpakket. De ene werknemer wil graag een elektrische fiets, terwijl een veelbelovende sollicitant misschien overtuigd wordt met extra vakantiedagen. Een dynamisch verloningsbeleid speelt hierop in en geeft uw werknemers de nodige flexibiliteit in hun loon op basis van hun persoonlijke behoeften en afhankelijk van de levensfase waarin ze zich bevinden.
Budgetneutraliteit als belangrijk uitgangspunt
Budget
U bepaalt als werkgever dat een bestaande looncomponent kan worden omgezet in een budget dat werknemers individueel kunnen besteden aan diverse voordelen die u selecteert. De opzet van à la carte verlonen of een cafetariaplan binnen uw kmo is het flexibiliseren van uw verloningsbeleid, niet het optimaliseren. Daarom moet de loonruil budgetneutraal zijn. Dit wil zeggen dat het budget gelijk is aan de totale werkgeverskost voor die looncomponent, inclusief patronale bijdragen. Daarnaast bedraagt de kostprijs van de voordelen evenveel als de totale werkgeverskost voor de terbeschikkingstelling van dat voordeel.
De meest populaire manier om budget te creëren is door (een deel van) de eindejaarspremie of de bonus om te zetten. Bij de implementatie moet u zorgvuldig onderzoeken welke ‘budgetbronnen’ beschikbaar zijn in uw onderneming, rekening houdend met het loonbeleid van uw bedrijf en de regelgeving van het betreffende Paritaire Comité.
Voordelen
Een werkgever kan verschillende voordelen aanbieden, op maat van de behoeften en noden van uw (toekomstige) personeel. Door voordelen aan te bieden die aanleunen bij de kernwaarden van uw onderneming, onderscheidt u zich als werkgever en profileert u zich op de arbeidsmarkt. Hecht uw onderneming veel belang aan een goede work-life balance? Denk dan bijvoorbeeld aan het aanbieden van extra vakantiedagen. Stimuleert u uw medewerkers om actief aan de slag te gaan met hun gezondheid? In dit geval kan u fietsleasing aanbieden.
Hoewel loonsverhoging geen doel op zich mag zijn, resulteren bepaalde keuzes binnen het cafetariaplan wel in een financieel nettovoordeel voor de werknemer. Bepaalde extralegale voordelen genieten immers van voordeligere sociale en fiscale regelingen waardoor werknemers winnen aan nettokoopkracht.
Voorbeeld
Stel dat een werknemer recht heeft op een bruto-eindejaarspremie van 3.000 EUR en dat de RSZ-patronale bijdrage van jouw onderneming 28% bedragen. Uw werknemer zal dan recht hebben op een budget van 3.840 EUR dat hij jaarlijks mag spenderen aan de door u geselecteerde voordelen.
U bepaalt als werkgever zelf de spelregels. De werknemer beslist of hij meespeelt. Een werknemer kan ervoor kiezen om slechts een gedeelte van het beschikbare budget te besteden. Het resterende saldo wordt in dat geval gewoon uitbetaald. Op deze manier verhoogt u het eigen zeggenschap van de werknemers over hun arbeidsvoorwaarden, hetgeen kan zorgen voor een toename van de werktevredenheid en -betrokkenheid.
“Klinkt goed, maar niet haalbaar voor mijn kmo”?
Concurrentievoordeel
Ook voor kleinere werkgevers is een cafetariaplan mogelijk én zelfs zeer interessant. Met behulp van een flexibel verloningsbeleid op maat van uw onderneming vergroot u de tevredenheid en betrokkenheid van uw werknemers. U speelt in op hun persoonlijke behoeften, terwijl u uw employer branding versterkt en zich aantrekkelijker opstelt in een concurrerende arbeidsmarkt. Wanneer u uw organisatiedoelen en -waarden op een juiste manier vertaalt naar uw loonbeleid vergroot u de kans om potentiële werknemers aan te trekken die passen binnen uw organisatie.
Het juiste advies is cruciaal
Omwille van het ontbreken van een concreet wetgevend kader voor cafetariaplannen, dient u rekening te houden met de diverse bepalingen binnen het sociale zekerheidsrecht, het arbeidsrecht en de fiscaliteit. Overweegt u om een cafetariaplan te implementeren in uw onderneming? Besteed dan voldoende aandacht aan het aftoetsen van het juridische kader en win het juiste advies in.
Het opzetten van een cafetariaplan vergt daarom enig vooronderzoek en een tijdsinvestering. Laat dit u er echter niet van weerhouden om een flexibel verloningsbeleid in overweging te nemen voor uw onderneming. We stellen vandaag vast dat kmo’s afhaken omwille van de hoge kostprijs die de markt vraagt voor het implementeren van een cafetariaplan. Van Havermaet HR Services wil hierop inzetten om uw kmo te begeleiden in het aanbieden van een cafetariaplan op maat met een kostprijs die hiermee in verhouding staat.
Hebben we uw interesse gewekt over à la carte verlonen voor uw kmo en wilt u meer informatie? Wij staan klaar om u te helpen bij het identificeren van de behoeften van uw kmo, het evalueren van de beschikbare opties en het implementeren van een plan op ‘maet’ dat aan de noden van uw medewerkers én uw onderneming voldoet.
Geschreven door Jolien Berghmans en Maren Kerkhofs