Uw bestuurderscapaciteiten werden tijdens de coronapandemie behoorlijk op de proef gesteld. Plots moest veel, zo niet alles, anders: u moest uw onderneming tijdelijk sluiten, u moest uw business herdenken, u moest nog (snel-snel?) de administratie van uw onderneming op orde zetten om in aanmerking te komen voor allerhande premies. En dat alles zonder nabijheid: vergaderingen verliepen digitaal, uw werknemers werkten van thuis uit of werden noodgedwongen tijdelijk werkloos.
Heeft u daaruit voldoende lessen getrokken en bent u voorbereid op een eventuele tweede golf? Als behoorlijk bestuurder zou dat het geval moeten zijn!
Wij adviseren daarom om nu al de nodige pro-actieve stappen te nemen:
- Pas uw statuten zo aan zodat vergaderen vanop afstand steeds mogelijk is
- Neem nu al contact met uw bank om uw financiële toekomst te bespreken:
- Wat als klanten in de toekomst niet meer of later betalen?
- Wat als u opnieuw voorraad moet aanleggen terwijl u nog niet kan factureren?
- Hoe vakantiegeld en eindejaarspremies financieren?
- Pas eventueel uw vennootschapsvorm aan, zodat u kan genieten van de beperkte aansprakelijkheid
- Denk na over het installeren van een raad van advies, zodat u er niet alleen voor staat in moeilijke tijden.
- Zorg voor een kwalitatieve rapporteringstool, zodat u op korte termijn de invloed van disruptieve gebeurtenissen op uw cijfers kan kennen.
Als behoorlijk bestuurder zal u zich zo moeten organiseren dat u voorbereid bent op bovenstaande vragen en er nu al een antwoord op formuleert. Stilzitten is geen optie, lessen trekken en er naar handelen is een must!